Judo

lajin kehittäjä Jigoro Kano

MITÄ JUDO ON?

Judo on sekä energinen että mahtava kaiken ikäisille ja kokoisille, aktiivisille ihmisille sopiva kamppailulaji. Judo on lähtöisin Japanista mutta nykyään sitä harrastetaan kaikkialla. Judo onkin maailman levinnein ja suosituin kamppailulaji.
Joustavuus, maksimaalinen teho sekä yhteinen hyvä ovat kolme judon pääperiaatetta, joihin laji perustuu. Judossa kamppaillaan sekä pystyssä että matossa. Pystyssä idea on siinä, että kaksi henkilöä yrittää saada otteen toisen judopuvusta ja otteen saatua horjuttaa heittotekniikan avulla toisen tasapainoa, voimaa sekä liikettä. Pystyosuus päättyy, kun toinen saadaan mattoon, jossa tavoitteena on kukistaa vastustaja sidonnalla, kuristuksella tai käsilukolla.
Judo kehittää peruskunnon lisäksi ketteryyttä, notkeutta sekä tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Lajin aloittaminen on helppoa, sillä alkeet tulevat tutuksi peruskurssilla. Kurssin jälkeen voi suorittaa keltaisen vyön ja harjoitella lajin saloja loputtomiin. Monille judosta tulee elinikäinen harrastus, jopa elämäntapa.

KENELLE JUDO SOPII?

Judon voi aloittaa lähes jokainen ikään, kokoon, sukupuoleen ja fyysiseen kuntoon katsomatta. Taidot kehittyvät harjoittelun edetessä.
Joissakin seuroissa kursseja järjestetään jo 4-vuotiaille. Mitä nuorempana aloittaa, sen paremmat mahdollisuudet on pitkäaikaisen oppimisen myötä hallita vaikeatkin tekniikat.

JUDOA HYVÄSSÄ SEURASSA

Judon harjoittelu aloitetaan paikallisen judoseuran peruskurssilla. Kurssilla opitaan perustaidot, jonka jälkeen on valmis yleisiin harjoituksiin. Harjoitusryhmät on usein jaettu iän tai vyöarvon mukaan.
Judoa harjoitellaan dojolla, jonka lattia on pehmennetty tatameilla. Judoharjoituksiin kuuluvat perustekniikat, otteluharjoitteet sekä kata -liikesarjat.
Judon harrastaja, judoka, pukeutuu valkoiseen tai kilpailukäyttöön tarkoitettuun siniseen judopukuun, judogiin.
Lajissa varsinainen kilpailutoiminta ei ole välttämätöntä, koska vyöjärjestelmän ansioista voi kilpailla myös itsensä kanssa ja tavoitella mustaa vyötä. Peruskurssin päätteeksi suoritetaan keltainen vyö eli 5. kyu. Sen jälkeen voi edetä asteittain oranssin, vihreän, sinisen ja ruskean kautta mustaan vyöhön saakka.
Seuroissa harjoittelun lisäksi Suomen Judoliiton alaisuudessa järjestetään leirejä ympäri maan. Leireille osallistuminen on mukava lisä kotisaliharjoitteluun tuomalla paljon uutta tietoa ja taitoa sekä tietenkin uusia ystäviä lajin parista.